Sorular:

1- Şirketinizin kuruluşundan bu güne kadar geçirdiği evreleri kısaca anlatır mısınız?

1977 yılında kurulan Akın Plastik Boru San A.Ş. başlangıçta Türk çiftçisine tarımsal sulama boruları üretme amacı ile kendi bölgesinde bulunan çiftçilerin yağmurlama sulama borularını üreterip , satışına da başlamış olduğunu belirten Akın Plastik Yönetim Kurulu Üyesi Şahika Yelkenoğlu; “Aradan geçen kısa süre içinde ürünlerimiz Türkiye çapına yayıldı, daha sonraki dönemlerde ülkemizde başlatılan içmesuyu  götürme ve yenileme projelerinin hızlandırılmasıyla Akın Plastik PVC Basınçlı İçmesuyu borularını üreterek ülkemizin hizmetine sunduk. Tarihsel kuruluşunu da tamamlayan firmamız Akın Plastik bugün 225 dönüm açık, 80 dönüm kapalı alan, modern ve çağdaş üretim anlayışı ile sektördeki yerini almıştır” dedi. Akın Plastik Yönetim Kurulu Üyesi Şahika Yelkenoğlu ile ürünleri ve ileriki dönemde yapacakları faaliyetleri ile akalalı olarak söyleşi gerçekleştirdik.

2- Şu anda hangi markalarla üretim yapıyorsunuz? Üretim tesislerinizin kapasitesi,  yer aldığı il ve üretim teknolojiniz hakkında bilgi verir misiniz?

“Akın Plastik olarak,  ürün gruplarımızı üçe  ayırdık üst yapı grubu;PVC pissu,pex yerden ısıtma boruları,pprc tesisat boruları.Diğer bir grup alt yapı grubu;pvc ve polietilen şebeke boruları, pe doğalgaz boruları,alçak yoğunluk şebeke ve dağıtım boruları,Koruge boruları,Koruge kablo muhafaza boruları.üçüncü ve son grupta tarımsal grubumuz bunlar ise pe mandallı ve kelepçeli yağmurlama boruları,pvc kelepçeli yağmurlama boruları,pvc sondaj boruları,damlama sulama boruları.Tüm bu ürün gamı üretimimizde olunca hiçbir endişe duymuyoruz.Bu çeşitliliği bünyesinde barındıran başka firma yok Türkiye’de.Kısaca markalarımız ,AKINTERM TESİSAT BORULARI,AKIN PEX BORULARI,AKIN DAMLA DRİP BORULARI.Üretim kapasitemiz aylık pvc de 2.000 ton,PE de 2.500.ton dur.Anadolunun  incisi tarihi önem taşıyan KAYSERİ  ilinde  üretim yapıyoruz.

3- Şirketiniz adına 2007 yılını değerlendirir misiniz? Hangi ülkelere ihracat gerçekleştiriyorsunuz? Üretim, iç satış, ihracat göstergeleri ve gerçekleştirdiğiniz yatırımlar açısından nasıl bir yıl geride kaldı? Bu çerçevede 2008 yılı ve sonrasına dair hedefleriniz neler?

“Dünyada artan petrol fiyatları ve Türkiye’de faaliyet gösteren firmaların rekabetlerinden dolayı beklediğimiz hedeflere ulaşamadık.Genel anlamda gelişen olaylara baktığımız zaman, 2007 yılı beklentilerimizi tam olarak karşıladığımız bir yıl olmadı. İçinde bulunduğumuz ilk 7 aylık süreçte bu rekabet ortamı bize sıkıntılı anlar yaşatacak gibi görünüyor. Ancak biz 2008 yılındaki çıtamızı biraz daha yukarılara çıkardık ve yatırım yapmaya karar verdik.

Hedeflediğimiz ve yatırımını tamamladığımız tarımsal grup boruların içinde yer alan Damlama Sulama borularının nisan ayında AKIN DAMLA DRİP BORULARI olarak üretimini ve satışını yapmaktayız. Malumunuz dünya’da bir küresel ısınma var, gerek tarla sulama da, gerekse ağaç sulama da, su kaynaklarındaki azalmadan dolayı kuraklık tehlikesiyle karşı karşıyayız.Damlama sulama tekniği  çiftçinin kurtuluşu olan bir teknik; Damlama  sulama borularıyla damlatma tekniği ile sulama yapılıyor.Toprağı  sürekli nemli  tutuyor böylelikle toprak suya tam doyuyor ve verim çok artıyor ayrıca sulanmayan bölge kalmıyor en mükemmeli ise su tüketimi olabildiğince düşüyor bunun yanı sıra uygulamasıda hayli basit kısaca çiftçi için vazgeçilmez ve yüzyılın borusu.”

4-5  Son ürünlerinizden ve bu yıl piyasaya sürmeye hazırladığınız son ürünlerinizden bahseder misiniz? Ürünlerinizi farklı kılan nedir?  Geliştirdiğiniz yeni teknolojiler var mı?

2008 yılında Koruge tekniğinin en geniş çapta imalatına imkan veren SARMAL KORUGE boru imalatıiçin  fabrikamızda arge çalışmaları ,fizibilite değerlendirmeleri yapıyoruz .Bu teknik sayesinde 2000CM yani bir insanın rahatlıkla geçebileceği büyüklükte boru imalatı yapabilmeyi hedefliyoruz.bu sayede türkiyede ve dünyada teknolojinin son noktasını yakalayıp,dünyadaki yerimizi perçinlemek istiyoruz.

Diğer arge çalışmalarımız 2007-2008 yıllarında yurt dışı taleplerimiz doğrultusunda Koruge perfore boru imalatı ve pe menhol geçiş parçaları imalatını gerçekleştirdik.Firmamızda yenilikçi olan bütün talepler değerlendirilip ürün araştırma ve geliştirme mutlaka özenle yapılır ve yapılacaktır.Ürünlerimizi farklı kılan elbetteki vazgeçilmez kalite anlayışımızdır.30 yıllık başarımızı kalitemize borçluyuz.

6- Bu zamana kadar yurt içi ve yurt dışında hangi projelerde yer aldınız? Üzerinde çalışmakta olduğunuz yada yer alacağınız yeni projeler var mı?

“ Biz alt yapı grubu ürünlerine ağırlık veren bir firma olarak, genelde ihale firması olarak tanındık. Resmi kurumlarla çok iyi bir diyalogu bulunan bir firma olarak tanındık. İçinde bulunduğumuz 2008 yılı içinde bu görüntümüzden sıyrılarak daha farklı bir şekilde kendimizi lanse etme gayreti içinde olacağız. Bunun sebebi ise halk tarafından biraz daha tanınmak arzusundayız. Üst yapı grubu içine neler giriyor, bir binaya ne gerekiyor; Pis su, Temiz su ve PPRC dediğimiz ve Pex yerden ısıtma borular olarak geçiyor. Bu borulara ağırlık vermeye başladık.

Bu borularda tüketiciler ile birebir ilişki içinde olunması gerekiyor ve bu yüzden de bayilik sistemi oluşturarak bu bayiler vasıtası ile faaliyetlerimizi daha da artırma gayreti içindeyiz. Bayiler ürünlerin tanıtımında burada çok önemli bir konumda yer alıyorlar. Öncelikli olarak yurt içinde bayilik ağlarımızı güçlü kılmak hedefindeyiz. Tabi ki  sonra yurtdışında da distribütörlük şeklinde projelerimizde var. Bayii ağlarımız sonucunda da üst yapı grubunu daha da canlandıracağımıza inanıyoruz. Pex boruları artık bilindiği gibi sadece ısınma amaçlı olarak kullanılmıyor. Kalorifer tesisatlarını bir kattan başka bir kata çekmekte de kullanılıyor.

Konum biraz daha değişti. PPRC borular yine aynı şekilde ısınma da kullanılıyor. Ayrıca tesisata yani musluğumuza gelen suyun dağıtımda da kullanılıyor. Bu grubu da canlandırmaya çalışacağız. Bayilik ağından sonra bu yılın son çeyreğinde yurtiçinde bir Televizyon reklamı çalışmamız olacak ve Akın Plastik ismini halkımıza daha fazla duyuracağız. Bu sayede de  daha fazla bir çevreyi tanımış olacağız.

Yurt içinde yüzlerce bayilerimiz ve proje uygulayıcıları tarafından kullanılan ürünlerimiz beğeni ile kullanılmaktadır. Dünyanın muhtelif ülkelerine ürünlerimizin tüm çeşitlerinden gönderilmekte ve ülkemize döviz kazandırmaktadır. Yaklaşık 2007 yılının ilk 9 ayında gerçekleştirilen ihracaat ,üretimimizin yüzde 15 ulaşmıştır.

Foreo Adaları başta olmak üzere,Romanya,Bulgaristan,Moldovya,Ukrayna ,Yunanistan gibi Avrupa ülkelerine,Suriye,Irak,Ürdün gibi komşu ülkelerimize ,Sudan ,Mısır,Libya gibi Afrika ülkelerine ve Türk Cumhuriyetlerine.Ayrıca Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetine ürünlerimizden ihracat yapılmaktadır.Hedefimiz 2008 de  üretimimizin %30 ini dış pazara açmaktır.

7- Sektörün sorunları nelerdir? Boruyu gelecekte bekleyen tehlikelerden söz edilebilir mi? Mesela hammadde temini yada ülkeye kazandırdığı katma değer bir tehlike arzediyor mu?  Sektörün  uluslar arası kulvardaki gücünü ve kuşkusuz iç piyasadaki konumunu sağlamlaştırması açısından hangi atılımlara ihtiyaç var?

“ Şu anda sektörde irili ufaklı olarak faaliyet gösteren firmaların faaliyetleri söz konusu. Bunların bizlere herhangi bir etkisi söz konusu değil. Bu tür faaliyet gösteren firmalar, kendi çevrelerini oluşturarak faaliyet gösterirler. Ancak bu sektörde bir birlik yok. Birliktelik yok. Tamamen birbirini bitirme politikaları söz konusu. Bir birlik olsa, herkes daha çok kar etse, daha kaliteli ürünler üretilse, şu anda herkes çok büyük rekabet içinde olduğu için kaliteden ödün verme yoluna gidiyor. Biz  bunu hiç bir zaman yapmadık ve yapmayız”